بازیگری

جذب وپذیرش بازیگری در آمورشگاه سینمایی اندیشه نو

ابتدا هنرجو مشاوره لازم در خصوص رشته بازیگری را از کارشناس انجام می دهد در صورت تمایل تست بازیگری انجام می شود که تواناییهای هنرجو را در زمینه های فن بیان، حرکت ،حس، قدرت تخیل وبداهه سازی ارزیابی شود

طول دوره در این آموزشگاه برای بازیگری بزرگسال ونوجوان حداقل 9 ماه   است

هنر جویان بازیگری بزرگسال 3 ترم و با بازیگری نوجوان 2ترم درسی را با گرایشهای مختلف درس بازیگری پاس مسیکنند

سرفصل دروس

ترم 1/بازیگرن  فن یبن وبدن وبیان

تعاريف  بیان ، تعاریف اولیه و الفبای بیان ، تمرین بر اساس جد اول ،حروف وشناخت مخارج حروف

تمرين شنوايي،نقش يادگيري در شنوايي

بررسی مشکلات ارتباطی و کلامی ، عوامل موثر د ر شکل گیری صد ا  روشهاي درست  پرتاب صوت

روشهای تغییر د ر ساختارهای ذهنی (موثر د ر بیان) و اجرای تمرینات ذهنی با تمرينات بدني

شناخت اند امهای تنفسی چگونگي کنترل تنفس و نقش تنفس د ر بیان/تمرينات  رهاشدگي

تمرينات مختلف بدني ازقبيل ايستاده درازکش تکلم با لحن کاملا آرام ورها تمرينات آزاد سازي وحذف انقباض عضلاني

شناخت اند امهای صوتی/آشنايي با ابزار بيان/انعطف بيان در راستاي ريتم جملات

تمرينات مربوط به رشد طنين دربيان/بررسي عوامل موثر درطنين بيان

روشهای آماد ه سازی اند امهای صوتی _تربیت صد ا) نقش طنين دربيان ،تنوع بياني(زيروبمي

سرعت تاکيدات

بيان تئاتري تمرين  با صداي بلند ، جايگاه لهجه ها وگويشها در بيان تئاتري

تکنیکهای سخنوری وبداهه پردازي

عوامل کمکی جهت ایجاد تمرکز وتخيل

تمرینات کارگاهی و  تحليل بيان

 

 

دوره مياني( تربيت حس،پانتوميم، بداهه سازي)

عناوين دروس:

تربيت حس/ شامل:

-1.چگونگي درک ودست يابي به حس نقش. وتمرکز حسی

-2:انجام تمرينات مختلف جهت يافتن خصوصيات اشخاص بازي در نمايش…

-3:چگونکي بکار گيري حواس پنجگانه وتربيت آنها.

-4.انجام تمرينات حسي جهت تسلط بر حدود احساس ووجوه تمايز در اشخاص مختلف بازي)

– 5تمرينهاي مربوط به اجراي مفاهيم حسي مثل خشم /ترديد /ترس حاه طلبي

-6بديهه سازي حس هاي گوناگون اعم از:/ترس/تنفر/ تعجب و.

-7 تحليل نمایش

بداهه سازي

هدف: شناخت عملي ونظري بر واکنشهاي روحي ورواني انسان وبازتاب آن در حرکات بدني

عناوين دروس/شامل

-1.بررسي نظريه هاي جديد در باب بداهه سازي وتوليد اثر ازطريق بازيگران وکارگردان

-2مروري بر تاريخچه متدهاي بازيگري در تئاتر ايران وجهان

-3نقش بداهه سازي به عنوان متدي براي شناخت واشراف بازيگر بر توانائيهاي بلقوه وهدايت بازيگر

-4 رابطه بداهه سازي،کارگردان وخلق فضاي دراماتيک

-5تاثير بداهه بر نگرشهاي جديد بدن،حرکت ،بيان وارتباط جمعي بازيگران در تئاتر معاصر

 

پانتوميم ونمايشهاي ايمايي

-1 .شناخت نمایشهای بد ون کلام.گونه های  مختلف نمایش ایمایی

-2جلسه د وم : شناخت  پوزیسیون های پنجگانه د ست وپا ،لولا های اصلی بد ن ،شناخت آناتومی

-3:آشنایی با ریتم ، تمپو د ر حرکات بیس وژوکر.

-4 :شناخت تکنکهای تورپسه ،رتیره، قد م زد ن پانتومیم.

-4آشنایی با تکنیکهای:د یوار ،طناب کشی ،پروانه.)

-6تصویرسازی شعرنامه ها ( سید علی صالحی) ود یالوگ هملت از طریق زبان رفتاری

-7.تحلیل فیلم

-8اجرای نمایش توسط هنر جویان وتصویر برد اری از آن)

-9.  تحلیل نمایش

تحلیل نمایش

تحلیل نقش

تحلیل شخصیت

تحلیل حرکت

تفاوت نفد وتحلی

آشنایی با سبک وژانرها

 

 نمایشنامه خوانی:

تمرین روخوانی

تمریت سلاست گفتار،تمرین تنوع بیان

تمرینات  حسی وزبان بدن

 

ج) دوره تکميلي

کارگاه نمایش

1.آشنایی کلی با تاریخچه هنر تئاتر

2.اخلاق هنری چیست؟

3.کار هنر پیشه روی خود(آماده سازی بدن،بیان،حس،تخیل)

4.چگونگی استفاده و آمادگی از ابزار بدن در راستای ایفای نقش

4.چگونگی استفاده و آمادگی از ابزار صدا و بیان در راستای ایفای نقش

5.چگونگی استفاده و آمادگی از ابزارحس در راستای ایفای نقش

5.پرورش تخیل بعنوان مهمترین ابزار بازیگری

6.تخیل واقعی – تخیل غیرواقعی

7.چگونه رها شویم(تمریناتی جهت ریلکسیشن)

8.خوب دیدن – خوب شنیدن

9.آموزش ریتم و تمپو

10.شناخت تم و موضوع

11.کار روی متن(شناخت قهرمان – ضد قهرمان – هدف کلی و …)

12.شناخت رویداد اصلی و رویدادهای جزیی متن

13.شخصیت پردازی

14.شناخت انواع ارتباط

15.ارتباط بازیگر با نقش

16.ارتباط بازیگر با مخاطب

17.ارتباط بازیگر با متن

18.ارتباط بازیگر با پارتنر

19.تمریناتی جهت افزایش تمرکز و تسلط بر روی صحنه

20.چگونه تداوم حس داشته باشیم

21.افزایش خلاقیت با بداهه پردازی

 

 (بازيگري جلو دوربين/ عناوين درس بازيگري جلو دوربين

1.آشنايي با تاريخ سينما وشکل گيري سينماي داستانگو

-2.بازيگري در سينماي صامت وناطق

-3تفاوت ها ومشترکات بازيگري در سينما وتئاتر…

-4پرده سينما وصفحه تلويزيون در مقايسه با صحنه تئاتر

5.آشنايي با انواع نماها

-5.تفاوت بين بازيهاي صحنه اي سينمايي وتلويزيوني.

-6.بحث تفاوت هاي قاب سينما وتلويزيون دربحث فاصله ها وحرکات بازيگران

-7.تفاوت  ريتم و سرعت حرکت بازيگران در تئاتر وسينما

8.آشنايي با انواع حرکتهاي دوربين

-9 آشنايي وتمرين کنشها وواکنشها در مقابل دوربين.

-10آشنايي با ميکروفن و  وترازبندي صدا براساس نماهاي مختلف)

-11بازي در  تصويربرداري چند دوربينه

-12آشنايي با منابع نوري ونورپردازي درسينما وارتباط آن با حرکات بازيگران

عمران دهقانی:مدیرمسئول ومدیر آموزش ومدرس بازیگری/اردیبهشت97