سینماپرس: جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «نهال» با آغاز فعالیت‌های بخش بین‌الملل‌اش از ۲۸ اردیبهشت‌ماه سیزدهمین دوره‌ی خود را کلید می‌زند.

به گزارش سینماپرس، محسن مختاری‌فر دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال در نشست این جشنواره گفت: امسال همزمان با سیزدهمین دوره جشنواره‌مان اولین دوره بین‌المللی آن را برگزار می‌کنیم، این جشنواره از سال ۸۲ بر اساس دیده شدن فیلم‌های دانشجویان سینما، حرکتی خودجوش را با کمک اساتید ایجاد کرده است، پس از هر سال جشنواره دبیرهای جدید و جوانی را به خود می‌دید که تغییرات جدیدی در جشنواره به وجود آورند و باعث گسترش آن شدند.

او که امروز -۲۲ اردیهشت‌ماه- در مجموعه ایوان شمس سخن می‌گفت، ادامه داد: پس از چند دوره برگزاری اولیه توانستیم با دیگر دانشگاه‌ها و دانشجوهای هنر و سینما ارتباطی ایجاد کنیم که آثار آن‌ها را در جشنواره شرکت دهیم. همچنین در نهایت امسال پس از سیزده سال بخش بین‌المللی جشنواره را پایه‌گذاری کردیم.

مختاری‌فر با اشاره به اهداف این جشنواره، اظهار کرد: فیلم‌های دانشجویی نشان دهنده ایده‌ها و تفکرات آنهاست که اگر دیده شود می‌تواند آینده‌ای برای آنها و سینمای کشور را رقم زند. از دانشجویانی که در این جشنواره موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند و امروز در سینمای حرفه‌ای حرفی برای گفتن دارند می‌توان به آیدا پناهنده، محمد نجاریان، سهند کبیری، بهزاد آزادی، سعید روستایی، حامد رجبی و … اشاره کرد و می‌توان گفت اگر جشنواره نهالی وجود نداشت که این افراد آثار خود را در آن به نمایش در آورند هیچگاه نمی‌توانستند موفقیت‌هایی که پس از آن کسب کرده‌اند به خود ببینند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال در بخش دیگری از سخنانش به حامیان این جشنواره اشاره کرد و گفت: مانند هر سال قوی‌ترین حمایت را دانشگاه هنر به ریاست آقای دکتر اکرمی از ما کردند. همچنین داوران و هیات انتخاب مطرح ما باعث اعتباربخشی این جشنواره شده‌اند به طوری که امروزه جوایز نقدی جشنواره نهال اهمیتی برای شرکت‌کنندگان آن ندارد و آنها به اعتبار تندیس جشنواره نهال در آن شرکت می‌کنند.

او در ادامه استقلال جشنواره و دانشجویی بودن آن را هویت اصلی جشنواره برشمرد و گفت: جشنواره نهال می‌تواند مستقل از سخت‌گیری‌ها و ممیزی‌ها و با رعایت قوانین جمهوری اسلامی، فیلم‌های دانشجویان را نمایش دهد. این جشنواره به دلیل آنکه مجریان، مخاطبان و شرکت‌کنندگان آن همگی از یک جنس هستند هیچ فاصله‌ای بین آنها ایجاد نمی‌شود و می‌توانند با زبانی مشترک با یکدیگر سخن بگویند.

مختاری‌فر همچنین با اشاره به بخش تازه تاسیس بین‌المللی جشنواره، خاطرنشان کرد: تا به امروز ۳۰۹ اثر از طرف مدارس و دانشگاه‌های سینمای جهان برای ما ارسال شده است که همچنان ادامه دارد ولی ما به دلیل نزدیک شدن به زمان جشنواره باید این فرآیند را متوقف کنیم. از کشورهایی که برای ما آثار خود را فرستادند می‌توان به مدارس فیلمسازی کشور فرانسه، انگلستان، روسیه، دانمارک، استرالیا، لهستان، لبنان، عراق، آفریقای جنوبی و مصر اشاره کرد.

دبیر جشنواره‌ی نهال ادامه داد: همچنین مدارس فیلمسازی شهر سیدنی و بغداد از ما خواستند تا نماینده‌ای از مدرسه‌شان در جشنواره ما حضور پیدا کند تا با فضای دانشگاه و جشنواره دانشجویی از نزدیک آشنا شوند ولی ما متاسفانه به دلیل نداشتن بودجه کافی برای میزبانی آنها نتوانستیم پیشنهاد آنها را بپذیریم.

او همچنین با اشاره به مسائل و مشکلات بودجه جشنواره با بیان اینکه “حیف است چنین جشنواره‌ای بیشتر از ۵۰ درصد انرژی خود را صرف پیدا کردن منابع مالی کند،” تصریح کرد: دانشگاه هنر هر ساله بودجه‌ای را به جشنواره نهال اختصاص می‌دهد؛ مقدار اولیه این بودجه برای جشنواره امسال مبلغی در حدود ۲۰ میلیون تومان بود که ما توانستیم با رایزنی‌های بسیار آن را به ۲۵ میلیون تومان برسانیم که باز هم برای برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار کم است. البته در این راستا دکتر اکرمی ریاست دانشگاه هنر مانند همیشه از ما حمایت کردند و قول افزایش حمایت‌های مادی را به ما دادند، به جز ایشان تمامی حامیان ما معنوی بودند و پولی به ما اختصاص ندادند.

او در پایان سخنانش اضافه کرد: از افتخارات جشنواره نهال این است که می‌تواند فیلم‌هایی را نشان دهد که در دیگر جشنواره‌های سینمایی امکانی برای نمایش پیدا نمی‌کنند. علاوه بر این امسال ما توانستیم در فاز بین‌المللی به پیشنهاد مدارس فیلمسازی کشورهای خارجی بخشی از آثار برگزیده دوره‌های پیشین‌مان را در آن کشورها به نمایش در آوریم که این خود دستاوردی بزرگ برای جشنواره نهال و فیلمسازان جوان آن است، از دیگر اتفاقات خوب دیگری که در امسال رخ داده است می‌توان به پیگیری فیلمسازان جشنواره برای دریافت مجوز وزارت ارشاد در عرضه فیلم‌هایشان در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد. همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ای که از سال گذشته با انجمن سینمای جوانان داشته‌ایم، قرار شده تا برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال به صورت مستقیم به جشنواره فیلم کوتاه تهران که زیر نظر آن انجمن برگزار می‌شود، راه پیدا کنند. در این راستا سال گذشته دو فیلم «روشویی» به کارگردانی جابر رمضانی و «کشتارگاه» بهزاد آزادی در این جشنواره شرکت و جوایزی را نیز از آن خود کردند.

×