ایسنا: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام کرد، برای اولین‌ بار در ۳۰ سال اخیر، امسال تغییراتی را در ظاهر مجسمه‌های اسکار ایجاد می‌کند.

ساخت مجسمه‌های اسکار که معروف‌ترین جایزه دنیای سینما در جهان است، پس از سال‌ها توسط یک کمپانی جدید در نیویورک انجام و تغییرات کوچکی در ظاهر کلاسیک آن ایجاد می‌شود.

mojasame-Oskar-3

البته همکاری کمپانی «آر.اس. اونز» در شیکاگو که پیش از این، مسؤولیت ساختن مجسمه‌های طلایی اسکار را برعهده داشت، همچنان با آکادمی اسکار برای تعمیر و ترمیم مجسمه‌های قدیمی و همچنین ساخت دیگر نشان‌های این آکادمی مانند پلاک‌های جوایز فنی و علمی ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام سایت آکادمی اسکار، کمپانی جدید «Polich Tallix Fine Art» در نیویورک مبنای طراحی جدید مجسمه اسکار را طرح اولین این تندیس معروف در سال ۱۹۲۹ قرار داده، اما اندازه مجسمه تغییر نخواهد کرد.

در حالی که آخرین‌بار در سال ۱۹۸۲ میلادی، آکادمی اسکار تغییراتی را ظاهر این مجسمه‌های طلایی معروف ایجاد کرد، نسخه جدید مجسمه‌های اسکار با اسکن دیجیتال از اسکار برنزی سال ۱۹۲۹ ساخته شده است.

mojasame-Oskar-2

پس از انجام اسکن دیجیتال و ساخت یک مدل با استفاده از پرینتر سه‌بعدی، این مدل درون یک موم قرار می‌گیرد، هر مجسمه مومی درون یک قالب سرامیکی قرار می‌گیرد و در حرارت ۱۶۰۰ درجه‌ی فارنهایت قالب سرامیکی ذوب می‌شود و فقط مجسمه برنزی باقی می‌ماند. مجسمه‌ها سپس به درون برنز مایع با حرارت ۱۸۰۰ درجه فارنهایت انداخته و سپس خنک می‌شوند و در مرحله بعد، ظاهری آینه‌ای پیدا می‌کنند.

بخش اصلی مجسمه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، پوششی دائمی از جنس طلای ۲۴ قیرات دریافت می‌کنند و در پایان، پایه مجسمه‌ها به رنگ مشکی براق درمی‌آیند.

ایده اعطای جایزه اسکار برای نخستین‌بار به سال ۱۹۲۷ باز می‌گردد که «سدریک گیبنز»، مدیر هنری وقت کمپانی «گلدین مایر»، شوالیه‌ای شمشیر به‌دست را طراحی کرد که روی یک حلقه فیلم ایستاده است و پس از آن «جرج استنلی» مجسمه‌ساز ساکن لس‌آنجلس، به این شوالیه روی کاغذ، جانی سه بعدی ببخشد و مشهورترین تندیس صنعت سینما خلق شد.

مجسمه اسکار نزدیک به ۳۴ سانتی‌متر بلندی و ۳ کیلو و ۸۵۰ گرم وزن دارد. حلقه فیلمی که شوالیه روی آن ایستاده نیز پنج لبه دارد که بیانگر پنج صنف اصلی آکادمی، یعنی هنرپیشگان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، تکنیسین‌ها و نویسندگان است.

از زمان برگزاری نخستین مراسم اسکار در ۱۶ می سال ۱۹۲۹ در هتل «روزولت» هالیوود، تا کنون بیش از ۲۸۰۰ مجسمه اسکار اعطا شده است و هر سال در ماه ژانویه کار ساخت و آماده‌سازی مجسمه‌های اسکار تحت تدابیر امنیتی انجام می‌گیرد.

امسال مراسم اعطای هشتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۸ فوریه (نهم اسفند‌ماه) در سالن «دالبی تئاتر» لس‌آنجلس با اجرای «کریس راک» برگزار می‌شود.

×