نویسنده کتاب «کارگردانی داستان» معتقد است پس از خواندن این اثر، فیلم دیدن شما دیگر هرگز مثل قبل نخواهد بود
کتاب «کارگردانی داستان، داستان‌گویی حرفه ‌ای و تکنیک‌ های طراحی استوری‌بورد در فیلم زنده و انیمیشن» نوشته فرانسیس گله باس با ترجمه مشترک داریوش نوروزی و شیوا زنگنه وارد بازار شد.

یکی از نکات جالب توجه این کتاب استوری بوردها و آموزه های تصویری آن است که باعث می شود خواننده علاوه بر یادگیری تئوری به شکلی ملموس تر با نکات آموزنده آن آشنا شود. نویسنده در این کتاب جزیی ترین مسایل را با تحلیل های دقیق به رشته تحریر درآورده است.

فرانسیس گله‌باس از استادان انیمیشن والت دیزنی است و در ساخت فیلم‌هایی چون «علاءالدین»، «شیرشاه»، «پوکوهانتز» و «فانتزیا ۲۰۰۰» با عناوین مختلف همکاری داشته است.

این نویسنده در بخش ابتدایی پیشگفتار کتاب مطرح کرده است: به شما که مشتاق آموختن رموز فیلمسازی هستید خوش آمد می گویم. این کتاب سند واقعی است از تلاش من برای آموختن رموز واقعی آنچه فیلم ها را عالی و چشمگیر می سازد. پس از آنکه شروع به تدریس کردم دانشجویانم می گفتند بسیاری از مطالبی که به آنها آموختم پیش از این هرگز نشنیده بودند. این مساله من را شگفت زده کرد و تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم. بدانید که پس از خواندن این کتاب ، فیلم دیدن شما هرگز مثل قبل نخواهد بود.

داریوش نوروزی در مقدمه این کتاب به معرفی نویسنده پرداخته و در بخش هایی از آن گفته است: نویسنده در این کتاب عملا تمامی شگردها و شیوه های کار سینمای هالیوود را به عنوان یک سینمای حرفه ای متعلق به بخش خصوصی و مردم پسند تدریس می کند و نشان می دهد که قوانین ساختاری فیلم های آنها چگونه است و حتی همان قوانین و قواعد را در چه شرایطی و چگونه می توان دستکاری کرد.

گله‌باس در این کتاب همان‌طور که خودش نیز می‌گوید تمامی شگردهای فیلمنامه‌نویسی استوری‌بورد و کارگردانی داستان را که در هالیوود مرسوم است به زبانی ساده و در عین حال حرفه‌ای آموزش داده و ناگفته‌ها را روی کاغذ آورده است. کتاب او دوره‌ای کامل و حرفه‌ای برای دانشجویان رشته سینما و انیمیشن است.

«کارگردانی داستان، داستان‌گویی حرفه ‌ای و تکنیک‌ های طراحی استوری‌بورد در فیلم زنده و انیمیشن» در ۱۶ بخش با سرفصل های مجزا در ۴۰۰ صفحه و قیمت ۲۸۰ هزار ریال توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است.

 

×