سینماپرس: مایکل چیمینو کارگردان مشهور فیلم‌هایی چون «شکارچی گوزن» و «دروازه بهشت» از دنیا رفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، مایکل چیمینو کارگردان منزوی و برنده اسکار که ساخت‌ فیلم تحسین‌شده «شکارچی گوزن» را در کارنامه داشت و از تهیه‌کنندگان فیلم نیز بود، در ۷۷ سالگی درگذشت.

تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن با اعلام خبر درگذشت این کارگردان نوشت: او در آرامش و در کنار عزیزانش درگذشت. ما هم او را دوست داشتیم.

چیمینو که ایتالیایی تبار و زاده نیویورک بود، ساخت هفت فیلم را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. او در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و بعد به بازیگری روی آورد. وی سال ۱۹۷۱ به لس‌انجلس رفت و به عنوان فیمنامه‌نویس در شماری از پروژه‌ها مشارکت کرد و نخستین فیلمش را با عنوان « تاندربولت و لایت‌فوت» سال ۱۹۷۴ با بازی کلینت ایستوود و جف بریجز ساخت. این فیلم با اقبال زیادی در گیشه روبه رو شد و فیلمی موفق بود.

«شکارچی گوزن» دومین فیلم او در سال ۱۹۷۸، با بازی رابرت دنیرو، موضوع جنگ ویتنام را در نقطه تمرکز خود قرار داد و برنده پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. این فیلم درباره سه کارگر شهری صنعتی و کوچک است که برای سربازی به ویتنام فرستاده می‌شوند. کریستوفر واکن، جان سویج، جان کازال و مریل استریپ دیگر بازیگران این فیلم بودند.

«دروازه بهشت» در سال ۱۹۸۰ فیلمی پرهزینه بود که ساخته شدن آن ۱۱ ماه طول کشید و  با شکست تجاری بزرگ روبه رو شد و موقعیت چیمینو را متزلزل ساخت. او پس از این فیلم «سال اژدها»، «سیسیلی»، «ساعات ناامیدی» و «به دنبال آفتاب» را ساخت.

این کارگردان سال ۲۰۱۲ جایزه افتخاری جشنواره فیلم را دریافت کرد و سال پیش جایزه یک عمر دستاورد جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو به وی اهدا شد.

او سال ۲۰۰۱ رمانی با عنوان «جین بزرگ» نوشت و دو سال بعد در همکاری با فرانچسکا پولاک کتابی با عنوان «مکالمات با آینه» را به بازار فرستاد.

×