به گزارش خبرنگار سوره سینما، اعلام درگذشت عباس کیارستمی کارگردان شناخته شده سینمای ایران خبری بود که انتشار آن در واپسین ساعت شب گذشته، سینمای ایران و جهان را در بهت و حیرت فرو برد.
کیارستمی که از مدتی پیش به بیماری سرطان مبتلا شده بود، چند وقت قبل برای درمان بیماری خود عازم کشور فرانسه شد اما این کار هم نتوانست او را از بند هیولای وحشتناک سرطان برهاند تا آن که در عصر روز گذشته برای همیشه رفت.

کیارستمی در بیش از پنج دهه حضور خود در سطح حرفه‌ای سینمای ایران همواره به دنبال تجربه‌های تازه بود، تجربه‌هایی که آثار او را نسبت به سایر فیلمسازان معاصر متفاوت می‌کرد. شاید به همین خاطر باشد که ژان لوک گدار درباره کیارستمی گفته است: «سینما با گریفیث آغاز می‌شود و با کیارستمی پایان می‌یابد.» با وجود آن که بسیاری به شدت با این اظهارنظر گدار مخالفند و آن را اغراق شده می‌دانند اما بدون شک سبک سینمایی او با همان مختصات منحصر به فردش، بر مسیر کلی سینمای جهان اثرگذار بوده و خواهد بود.
روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ در گزارشی فهرست چهل کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد. عباس کیارستمی در مکان ششم این لیست و بالاتر از بسیاری از چهره‌های نامدار سینما همچون دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار گرفت.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران در طول حیات حرفه‌ای خود آثار متعددی ساخت که اثاری چون خانه دوست کجاست؟، طعم گیلاس، کلوزآپ، کپی برابر اصل، باد ما را خواهد برد، ده، مثل یک عاشق و زیر درختان زیتون از جمله شاخص‌ترین آثار این کارگردان بزرگ سینمای ایران است.

پس از اعلام خبر فوت این هنرمند سینمای ایران در سن ۷۶ سالگی، گروه‌های مختلفی از سینماگران و مدیران سینمایی کشورمان نسبت به این اتفاق ابراز تاسف کردند. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت. در پیام ایوبی آمده است:

«به نام خداوند باران و شکوفه
روز تلخ سینمای جهان سرانجام رسید. سینمای ایران عزادارشد. کیارستمی رفت. اگر چه تلخ است و باور نکردنی اما باید از امروز سینمای ایران روزگارش را بدون آن چهره دلنشین و آرام و سرشار از لبخند به زندگی سپری کند. کیارستمی رفت اما راهش و نگاهش برای همیشه می ماند. شکوفه هایی که روئیدند در وزش باران اندیشه های کیارستمی می شکفند همچنان در ایران و جهان. کیارستمی یعنی باران، یعنی شکوفه یعنی رویش، یعنی هنربا  تجربه های  تازه. از بذرهایی که او نشاند در جانها و دلها، می آیند در پی هم بوستانها و گلستانها. او رفت اما گشود پنجره هایی فراوان به زندگی. روزنه هایی به نور و روشنایی. روایت  کرد بی هیچ ادعا، شعر و ادب ایرانی. تسلای خاطر همه شما سینماگران و سینما دوستان آن همه شروق است که می بینیم در این غروب دلگیر.  آن همه برآمدن که هست در این فرو شدن.

فروشدن چو بدیدی برآمدن بنگر/ غروب شمس و قمر را چرا زیان باشد
تو را غروب نماید ولی شروق بود/ لحد چو حبس نماید خلاص جان باشد
کدام دانه فرورفت در زمین که نرست/ چرا به دانه انسانت این گمان باشد

این غم جانکاه را از همه وجود به مردم ایران بویژه سینماگران گرامی تسلیت می گویم.»

علاوه بر چهره‌های داخلی بسیاری از منتقدین و سینماگران شناخته شده خارجی نیز تنها دقایقی پس از اعلام این خبر نسبت به آن واکشن نشان دادند. مارتین اسکورسیزی کارگردان بزرگ سینمای جهان درپی فوت عباس کیارستمی به هالیوود ریپورتر گفت: من به شدت از شنیدن خبر مرگ کیارستمی شوکه و ناراحت شدم. او یکی از آن هنرمندان نادری بود که صاحب دانشی خاص در مورد جهان بود. من افتخار آشنایی با عباس را برای ۱۰یا ۱۵ سال اخیر داشتم. او انسان بسیار خاصی بود: آرام، دلپذیر، متواضع، شیوا و به شدت مشا‌هده‌گر.

همچنین ژولیت بینوش بازیگر معروف فرانسوی و از دوستان نزدیک کیارستمی در توییتی ضمن اعلام خبر فوت او برای او طلب آرامش کرد.
جی دوپلاس کارگردان و بازیگر آمریکایی نیز در توئیتی نوشت: روحش قرین رحمت. «کلوز آپ» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. یک فیلم هنری برمبنای زندگی واقعی غم‌خوارانه که چشم و دل را باز می‌کند.

جاشوآ اوپنهایمر کارگردان بریتانیایی که دو بار نامزد اسکار بوده نوشت: تاسف بسیار از درگذشت عباس کیارستمی کارگردان «کلوز آپ» که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های من است…

ریچارد برودی نویسنده و منتقد سینما در نشریه نیویورکر در توییتی ضمن ابراز تاسف درباره مرگ کیارستمی او را سینماگری «دوران ساز، نمادگرا و نکته پرداز» خواند که «به سبک خودش به دنیا مفهوم بخشید.»

علی آهنی سفیر کشورمان در فرانسه در ارتباط با انتقال پیکر عباس کیارستمی به کشور گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران امروز پیگیر ترخیص پیکر وی از بیمارستان و انجام اقدامات کنسولی و گمرکی برای انتقال به کشورمان خواهد بود اما با توجه به روند طولانی اداری نمی توان زمان دقیقی را برای ترخیص و انتقال اعلام کرد. در همین ارتباط نیز با وجود آن که برخی از منابع از سفر حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی به فرانسه برای برگرداندن پیکر عباس کیارستمی به ایران خبر می دهند ولی از سینمای ایران رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما به عنوان نماینده رسمی به فرانسه رفته است.

میرکریمی به همراه سیف الله صمدیان عکاس و مستندساز و از دوستان نزدیک عباس کیارستمی به پاریس رفته اند تا هر چه سریعتر امکان انتقال پیکر این هنرمند ایرانی از پاریس به تهران فراهم آید.