صدابرداری                                

  سرفصلهای درس صدابرداری  استودیویی

      درآموزشگاه سینمایی اندیشـه نو

 

فصل اول: صدای دیجیتال و آنالوگ و مبانی شنیداری صدا

در این فصل مبانی صدا، فیزیک صوت، عملکردهای صوتی و اصطلاحات صدا همچنین  رفتارهای آکوستیکی و عایق های

صوتی توضیح داده می شوند و تستی از مهارت های شنیداری شاگردان در تمرین های عملی انجام می گیرد.

فصل دوم: میکروفون تکنیک های میکروفون

در این فصل به تفصیل، میکروفون ها و روش های استفاده از آن ها گفته می شود. میکروفون ها انواع محدودی دارند

و کاربران بایستی انواع میکروفون ها را شناخته و کاربری های آنها را در ضبط بشناسند . طریقه میکروفون گذاری در

هنگام ضبط بسیار  اهمیت دارد که به آن تکنیک های میکروفون گذاری گفته می شود.اگر جایگذاری  میکروفون هنگام

ضبط درست نباشد، راهی جز ضبط مجدد نخواهید داشت.

فصل سوم: تقویت کننده های میکروفون و میکسرها

(Microphone Preamplifiers and Mixers)

تاثیر انواع تقویت کننده های میکروفون بر ضبط در روزهای اخیر قابل ملاحظه در یک  فصل مجزا می باشد.سوالی که

معمولا مطرح است میزان دقت ضبط صدا است و از  صداهایی که قرار است ضبط شوند چه صدایی در نهایت باید به

گوش برسد.میکسرها نبض تمامی ضبط های زنده و استودیویی است، در این فصل پیش زمینه هایی از  میکسر توضیح

داده می شود و در فصول بعدی به تفصیل مورد بحث قرار می گیرند.

فصل چهارم: اکولایزرها (Equalization and Equalizers)

اغلب صداهای ضبط شده، کاملا برای میکس در آهنگ یا صداگذاری مناسب نمی باشند. این اتفاق به دلیل متوازن

نبودن فرکانس صدای ضبط شده به خودی خود و یا در مقایسه با صداهای دیگر زیر آن صدا می باشد؛ در این حالت

ممکن است صداها خیلی بالاتر یا پایینتر یا بم یا زیرتر از آنچه باید به نظر برسند. اکولایزرها کمک می کنند تا

توازن  فرکانسی این صداها ایجاد گردد. همچنین ممکن است از اکولایزر برای اهداف خاصی استفاده گردد، بر ای

مثال تلفنی کردن یک صدا یا حذف صداهای اضافه در فرکانس های خاص

فصل پنجم: کامپرسورها (Compression and Compressors)

کامپرسورها وردی  جادویی است که بر صداهای ضبط شده می خوانیم! اصلی ترین عملکرد کامپرسورها  متعادل کردن

صداهای بلند و صداهای کم نسبت به هم و کم کردن فاصله بین آن ها است.استفاده درست از کامپرسورها کلیدی

مهم در میکس آهنگ، صداگذاری و ضبط زنده است.

فصل ششم: نرم افزارهای ضبط و ویرایش صدا

معمولا مانند تمامی نرم افزارها، این مجموعه نرم افزارها نیز در شروع ساده و کاربر پسند می باشند.ولی در عین

حال بسیار مشکل و با کارایی های بالا می باشند.تعدادی تکنیک مشخص وجود دارد که کاربران حرفه ای به کرات از

آنها استفاده می کنند که در این فصل  به آن ها پرداخته می شود. با این روش ها شما می توانید ضبط های خوبی

داشته، ویرایش بسیار ملموس وحرفه ای را تجربه و  آهنگ یا صدای ضبط شده را به بهترین حالت ممکن میکس نمایید.

فصل هفتم: افکت ها و پلاگین ها (Effects and Pluggins)

در این بخش به ملحقات تکمیلی نرم افزاری و سخت افزاری که در ضبط، میکس و صداگذاری به عنوان  ابزارهای کارآمد

مورد استفاده قرار می گیرند پرداخته می شود.برای مثال ریورب را می توان نام برد که به سختی می توان یک صدای

پردازش شده که در آن از ریورب های مصنوعی استفاده نشده باشد را پیدا نمود. ممکن است ریورب برای تداعی

یک سالن کنسرت استفاده شود و یا برای جایگذاری و  رنگ دادن به یک صدا استفاده شود؛ از مهمترین پلاگین های

موجود انواع ریورب می باشد که  بهترین های آن ها تشریح خواهند شد.

فصل هشتم: سینتی سایزر و سمپل (Synthesis and Sampling)

بدون شک شما در آهنگسازی و میکس به سینتی سایزر ها بر خواهید خورد، ممکن است شما از پیش فرض های سینتی

سایزر ها استفاده کنید ولی این یک ریسک بزرگ است، زیرا آن پیش فرض حتما  توسط افراد دیگر که از شما

غیر حرفه ای تر هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این به معنای لو رفتن یک صدا از موزیک شماست

.این فصل به توضیح سینتی سایزرهای اصلی و انواع سمپل های کاربردی می پردازد.سمپل ها ممکن است جایگزین

سازهای واقعی یا سینت ها باشند

                                                                    معرفی کتاب

معرفی کتاب صدابرداری

معرفی شغل صدا بردار
یکی از مهمترین عوامل در تهیه فیلم های سینمایی، سریال ها، انیمیشن ها و … صدابردار می باشد. صدابردار علاوه بر شناخت کیفیت هنری صدا،با نحوه استفاده از دستگاه ها و سیستم های صوتی آشنایی کامل دارد.

فیلم های اولیه سینما تنها تصاویر متحرکی بودند که هیچ صدایی نداشتند. با تولید اولین فیلم ناطق تحولی بزرگ در صنعت فیلم سازی ایجاد شد. صدا احساسات را بیان کرده، به فیلم ریتم داده و موقعیت زمانی و مکانی فیلم را مشخص می کند. صدا در شناسایی شخصیت ها و نقش ها – به خصوص در رادیو – کمک شایانی می کند.

صدابرداری در بخش های مختلف تلویزیون، رادیو و سینما وجود دارد. در رادیو و تلویزیون صدابردار در هنگام تهیه و پخش برنامه ها، کلیه تجهیزات و سیستم های مربوط به صدا را کنترل کرده و میکروفون ها را به درستی و در جای مناسب نصب می کند. در حین ضبط برنامه نیز با دقت صداها را کنترل و ضبط می کند و در صورت لزوم موسیقی و یا افکت به آنها اضافه می کند.

در بخش تولید انواع فیلم، صدابردار کارهای متفاوتی را انجام می دهد. در هنگام فیلم برداری علاوه بر تهیه و کنترل تچهیزات و سیستم های صدابرداری، به کمک ابزار مناسب صداها را به خوبی ضبط می کند. بخش مهمی از کار متخصصان صدا، صداگذاری است. صداگذاری در فیلم در واقع به‌معنای جداسازی یا حذف یا تغییر صدای پس‌زمینه از زبان اصلی فیلم و قرار دادن صدای نو روی فیلم برای رساندن و القای حس فیلم به بییننده یا شنونده است. پس از اتمام مراحل فیلم برداری و انجام برخی کارهای فنی، فیلم به یک صداگذار حرفه ای سپرده می شود. صداگذار صداهای ضبط شده سر صحنه فیلم برداری را بررسی و آن را به بالاترین کیفیت می رساند. در صورت لزوم صداهای دیگری مانند موسیقی پس زمینه، صدای باد، صدای نفس و… را به آن اضافه می کند. یکی از مهم ترین بخش های فیلم های خارجی و انیمیشن ها، دوبله آنها است که صداگذار نقش کلیدی را در آن برعهده دارد. صداگذار صداهای دوبلورها را ضبط و آنها را به خوبی با تصاویر فیلم هماهنگ می کند. در بسیاری از پروژه های فیلم سازی، وظایف صدابرداری و صداگذاری توسط یک فرد انجام می شود.

در پیشرفت بخش صدابرداری عوامل مختلفی دخیل هستند که مهم ترین آنها عبارتند از وجود زمینه های آموزش علم صدابرداری، صدابرداران خبره، تجهیزات پیشرفته. کشور ما از نظر مباحث آموزشی و وجود متخصصان حرفه ای در حوزه صدابرداری تقریبا با هیچ کمبودی مواجه نیست. مهم ترین مشکل و معضل، نبود تجهیزات جدید و پیشرفته همگام با نوآوری های دنیا می باشد. این عامل باعث شده است که در تولید فیلم ها و برنامه های مختلف امکان استفاده از جدید ترین روش ها وجود نداشته باشد و در نتیجه محصولات با ارزشی را نتوان تولید کرد

ساعات کاری صدابردار معمولا طولانی و متغیر خواهد بود که بسته به نوع پروژه کاری، گاهی صبح های زود و یا نیمه شب ها نیز می باشد. محل کاری او نیز می تواند استودیوها و یا سر صحنه در فضاهای داخلی یا خارجی باشد. صدابردار باید بتواند در شرایط مختلف آب و هوایی به خوبی کار خود را انجام دهد.

در ادامه با وظایف صدابردار، مهارت و توانمندی های مورد نیاز صدابردار، تحصیلات لازم برای ورود به شغل صدابرداری، بازارکار و فرصت شغلی صدابردار، درآمد صدابردار و صدابرداران مشهور کشور آشنا می شوید


وظایف صدابردار

مسئول صدا به ضبط، ترکیب و بررسی صدا برای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی زنده و یا ضبط شده می پردازد. او از میکروفون ها، تجهیزات ضبط و نرم افزارهای ویرایشی برای ضبط صدا و ایجاد یک صدای واضح و با کیفیت استفاده می کند.

صدابردار یا مسئول صدا باید در زمینه های زیر تخصص داشته باشد :

    • صدابرداری سر صحنه – ضبط صدا روی صحنه
    • صداگذاری پس از صحنه – انجام ویرایش و کارهای نهایی صداگذاری در استودیو

یک تیم صدابرداری سر صحنه شامل ضبط کننده صدا، نگهدارنده بوم صدا و یا یک دستیار صدا می باشد. در هر صورت وظایف صدابردار سر صحنه عبارتند از :

    • گذاشتن تجهیزات صدا در مکان مناسب در هنگام فیلم برداری
    • انتخاب و نصب میکروفون های ثابت
    • نگه داشتن بوم صدا ( مکان یابی میکروفون های متحرک در اطراف بازیگران برای ضبط بهتر صدا)
    • نظارت بر کیفیت صدا
    • ضبط صدا به صورت دیجیتال
    • تعمیر و نگهداری تجهیزات
    • دادن پس زمینه های صدا و موزیک به برنامه های زنده

تیم صداگذاری پس از صحنه می تواند شامل مسئول صداگذاری مجدد، تدوینگر دیالوگ ها و هنرمندان فولی (کسانی که صداهای اضافی لازم را برای فیلم ایجاد می کنند مانند صدای خنده، گریه و…) باشد. به هر حال وظایف صداگذاری پس از صحنه عبارتند از :

    • دنبال کردن دستورات مدیر صدابرداری
    • ترکیب و متعادل کردن صحبت ها، صداها و موسیقی های پس زمینه
    • اصلاح صحبت ها متناسب با اجراهای روی صحنه
    • ایجاد صداهای اضافی لازم برای ترکیب کردن با صدای فیلم

مهارت و توانمندی های مورد نیاز صدابرداری

    • توان شنیداری بالا
    • اطلاع از  الکترونیک و تکنولوژی صدا – به منظور آگاهی از نحوه کاربرد انواع میکروفون ها و سیستم های مرتبط با صدابرداری
    •  صبر و تمرکز – معمولا در بسیاری از فیلم ها فرآیند صدابرداری و صداگذاری کاری طولانی و نیازمند تمرکز بالایی است بنابراین مسئول صدا باید صبر و حوصله کافی داشته باشد. مثلا در فرآیند صدابرداری ممکن است مجبور شود در شرایط آب و هوای بد کار کند که تحمل و صبر و همچنین تمرکز زیادی را می طلبد.
    • توجه زیاد به جزئیات – از آنجا که صدا از مهم ترین و تاثیرگذار ترین بخش های هر برنامه و یا فیلم می باشد، صدابردار باید به کوچکترین موارد نیز توجه داشته و آنها را در کار خود زیر نظر داشته باشد.
    • خلاقیت – به عنوان مثال صداگذار در گذاشتن افکت ها و صداهای اضافی روی فیلم باید دارای خلاقیت خوبی باشد تا بتواند کار منحصر به فرد و جذابی را ارائه دهد.
    • توانایی کار در ساعات طولانی – گاهی صداگذاری فیلم به دلیل حساسیت بالا و نوع خاص آن، روندی طولانی پیدا می کند که صداگذاری باید هم توان خوب و هم تحمل زیادی داشته باشد.
    • مهارت ارتباطی خوب – برای ایجاد ارتباط مناسب با کلیه عوامل فیلم از جمله کارگردان، بازیگران و…
    • توانایی انجام کار تیمی – همکاری با کلیه عوامل فیلم به منظور تهیه یک برنامه یا فیلم با کیفیت و ارزشمند
    • اطلاع از آخرین روش ها و تکنولوژی ها در حوزه صدا – به منظور تولید فیلمی با کیفیت با استفاده از جدید ترین و پیشرفته ترین متدها و روشها

آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی صدابردار

گروهی از صدابرداران در صدا و سیما و یا بعضی استودیو های صدا استخدام می شوند.برخی نیز به صورت مستقل و قراردادی با تلویزیون، رادیو و شرکت های تولید فیلم کار می کنند. این قراردادها بسته به نوع پروژه می تواند یک روزه تا چند ماهه باشد.

بدیهی است مهم ترین عامل برای موفقیت در شغل صدابرداری، آشنایی با آخرین تکنولوژیها و داشتن مهارت زیاد در کار صدابرداری و صداگذاری است. افراد توانمند می توانند در بهترین مکان ها با موقعیت کاری مناسب استخدام شوند.

وضعیت استخدام شغل صدابرداری در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام صدابرداران بین سال های 2010 تا 2020، رشد 10 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

 درآمد صدابردار

حقوق و درآمد صدابردار در بخش خصوصی نیز با توجه به سیاست ها و وضعیت مالی شرکت های مختلف، متفاوت است. در مورد صدابرداری که خود استودیو دارد و مستقل کار می کند نیز، شرایط متفاوت است. میزان درآمد او بستگی به میزان فعالیت و تعداد قراردادهایش دارد.

وضعیت درآمد شغل صدابرداری در برخی کشورهای جهان عبارتند از

آمریکا – متوسط درآمد سالانه شغل صدابرداری 47.080 دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار) در سال 2010  و مطابق با آخرین آمارهای سال 2013، 54.000 دلار بوده است.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه شغل صدابرداری برای افراد تازه کار در یک کار تمام وقت بین 27.500 تا 38.000 دلار و برای افراد با تجربه بین 58.500 تا 117.000 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.


شخصیت های مناسب شغل صدابرداری

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند

آشنایی با اصطلاحات صدابرداری

هام hum : صدایی که اصطلاحآ به آن (( هوا )) می گویند که به دلیل پایین بودن کیفیت ابزارهای صدابرداری به وجود می آید
نویز Noise : صدای (( ویز )) که در صورت وجود اشکال در یکی از لوازم صدابرداری شنیده می شود.
صدای مونو Mono : سیستم صدای یک باند که نسبتآ قدیمی است و بیشتر برای ضبط صداهای طبیعی (غیر از موسیقی و استودیویی) استفاده می شود مانند صدای انسان.
صدای استریو Stereo : سیستم صدای دو باند (باند چپ و راست) که تقریباً همه دستگاه ها با آن سازگاری دارند و در حال حاضر پرکاربردترین سیستم صوتی می باشد. در این سیستم هر کدام از باندها می توانند جدا کار کنند. به عنوان مثال یکی از آنها موسیقی پخش کند و دیگری صدای خواننده را. باندهای چپ و راست دقیقاً مثل هم هستند و فقط از لحاظ مکانی با هم فرق می کنند
باند میکس Mix Channel : همان صدای استریو هست با این تفاوت که صدای هر دو باند یکی است.
گفتار Narration commentary : صدایی که روی تصویر و صحنه فیلم می آید (و گوینده اش دیده نمیشود) و صحنه را همراهی میکند. گفتار ممکن است شرح خود صحنه باشد و یا ربطی به تصویری که می بینیم نداشته باشد و موضوع دیگری غیراز واقعه روی پرده را بیان کند. به این اصطلاح «Voice-over» نیز گفته میشود.
صدای مستقیم Direct sound : صدای سرصحنه، صدابرداری از صحنه در حین و مقارن با فیلمبرداری.
صدای مغناطیسی Magnetic sound : صدایی که بر نوار مغناطیسی ضبط شده باشد مثل نوار ضبط صوت. موقع فیلمبرداری، صدا (شامل گفتگوها و سروصداها) جداگانه بر نوار ضبط میشود. این نوار بعداً با نوار موسیقی ترکیب (mix) میشود و در دستگاه «ترکیب کننده» (mixer) به صورت یک نوار تصویری، بر حاشیه فیلم ضبط میگردد و صورت صدای اپتیک را به خود می گیرد. در مواردی یک حاشیه و مغزی باریک نوار مغناطیسی در کناره ی فیلم میدهند و صدا بر این حاشیه ضبط میگردد.
سروصداهای متفرقه ;Sound Effects : تمام صداهای فیلم به جز گفتگوها و موسیقی،سروصداهای مختلف (صدای پا،موتور اتومبیل، ریزش آب، غرش هواپیما و غیره).
بوم Boom : دسته بلندی که میکروفن صدابرداری را موقع فیلمبرداری بر سر آن نصب می کنند و خارج از حوزه دید دوربین بالای سر هنرپیشه ها نگاه میدارند و همراه با حرکت آنان این طرف و آنطرف میبرند.
Attack: اتک یک بازه زمانیه که برا کنترل های روی سیگنال استفاده میشه و مستقیماً با ترشهولد (Threshold) در ارتباطه.
Balance: به مقدار صدا (Volume) بین کانال ها چپ و راست یک سیگنال گفته میشه
Bandwidth: به رنجه فرکانسی یک سیگنال صوتی گفته میشه که میشه روش پروسس (Process) کرد. (مطلوبه که فرکانس های شنیداری توسط انسان 20hzتا 20khz).
Bypass: این کنترل این اجازه رو میده تا کلیه عملیاتی که روی سیگنال انجام دادید خنثی کنید با خنثی کردن موقت میشه تفاوت سیگنال واقعی و سیگنال پروسس (Process) شده رو درک کرد.
Channel Fader: این کنترل برای تنظیم مقدار صدا (Volume) استفاده میشه.;
Crossfader: مشابه Channel Faderعمل میکنه با این تفاوت که فید کردن کانال های مختلف به همدیگه استفاده میشه.
Crossfader Reverse: عملکرد این فیدر هم مثل بقیه هست ولی باز با این تفاوت که این فیدر معکوس شدن یک سیگنال رو به صورت افقی مقدار دهی میکنه.
De Esser: یک عملگر روی سیگناله که میتونه صداهایی که فرکانس بالایی داره مثل صداهای س و ش رو کنترل کنه(نکته: این قبیل صداها به Hissing Noiseمعروف هستند.)
 ِDelay: یک کنترل که یک سیگنال رو میتونه چندین بار به طور متوالی تکرار کنه. (شاید اکو ساده ترین مثال باشه.)
Dump: یک مقدار حافظه برای رابط های که مقدار اطلاعاتی رو که رابط به دستگاه میرسونه رو در نظر میگره.
Dynamic: در واقع یک صفته به این مفهوم که تغییرات شدت امواج طبیعی رو در یک دوره زمانی بررسی میکنه.
ِDynamic range: همون محدوده دینامیکی هست که قابل شنیدن و پروسس (Process) شدن باشه.
Enhancer: یک کنترل بر روی سیگنال های با فرکانس تقریباً بالا یا بالا که باعث رزولیشن (Resolution) بیشتر سیگنال میشه.
Equalizer: اکولایزر یا همون EQیک کنترل بر روی سیگنال که روی طبقه بندی فرکانس ها بر اساس پایین بودن تا بالا بودنشون دلالت میکنه. بهتره بگم سیگنال بر اساس شدتشون روی یک نمودار فرضی طبقه بندی میشن. اکولایزر کنترل کامل شما رو روی این نمودار برقرار میکنه تا به فرکانسی که می خواین برسین.
Exciter: مثل Enhancerعمل میکنه با این تفاوت که این کار رو با اضافه کردن یک فرکانس مشابه فرکانس اصل انجام میده.
 Compressor: کمپرسور یک کنترلر روی فرکانس هاست که تعیین میکنه فرکانس از چه آستانه ای چه مقدار کم و چه مقدار زیاد بشه و به طور خلاصه فرکانس رو به یک میانگینی می رسونه.
Expander: این کنترل بوسیله کنترلش روی دینامیک رنج و دسترسی به Fade outسیگنال میتونه یک فرکانس رو منبسط کنه.
Feed back: به فرکانس خروجی یک سیگنال وقتی که دوباره به ورودی برگرده فید بک میگن
Gain: یک کنترل که مستقیماً مقدار ورودیه یک کانال رو کنترل میکنه و مقدار صدا (Volume) یک فرکانس رو از ورودیش تنظیم میکنه.
High Pass Filter: یکی از تنظیماتی هست که روی فرکانس ها صورت میگیره و به این مفهومه که فرکانس ها بالا نگه داشته میشن و بقیه قرکانس ها حذف میشن.
High Cut Filter: دقیقاً بر عکس های پاس (Pass) عمل میکنه یعنی فرکانس های بالا رو حذف میکنه… .
Interface: یک رابط استاندارد که برای انتقال اطلاعات بین اجزای یک سیستم به کار میره.
Limiter: لیمیتر یکی دیگه از کنترل کننده های دینامیک رنجه که شباهت زیادی به کمپرسور داره اما در محدود کردن فرکانس های حجم دار خیلی قوی تر از کمپرسور عمل میکنه.;
Low Pass Filter: این کنترل دقیقا کاره High cut filterرو انجام میده.
Low Cut Filter: این کنترل دقیقا کاره high pass filterرو انجام میده.
Mic In: برای اتصال میکروفون استفاده میشه. بیشتر میکروفون ها از منبع تغذیه استفاده میکنند.
MIDI: مخفف کلمه Musical Instruments Digital Interfaceیعنی رابط دیجیتال آلات موسیقی. سازهای الکترونیکی برای تبدیل شدن به یک الگوی دیجیتالی (همون فایل های MIDI) از این استاندارد استفاده میکنن.
Noise: نویز یک فرکانس زائده که شکل های مختلفی داره اما در کل همه نویز ها به صداهای مزاحم موصوم هستند و از عوامل زیادی تولید میشن یکی از عوامل استفاده ازکابل های نامناسبه.
Panorama: یک عملگر روی فرکانس ها روی دستگاه های الکترونیکی است که برای تثبیت فرکانس به مقدار مورد نظر روی یک باندعمل میکنه.
Parameter: یک مقدار متغیر برای مقدار دهی کاراکترهای یک دستگاه الکترونیکی.
Preamplifier: تمام سیگنال ها برای تقویت صدا باید باید به یک حده مطلوبی رسیده باشن و یه یک درجه ای تقویت شده باشن. پری آمپ ها این وظیفه رو انجام میدن.
RCA: کانکتور های (RCA connector) بدون بالانس هستند که برای انتقال صدا به صورت آنالوگ استفاده میشن.
Release: یکی از کنترل های کمپرسور که مقداری برای حارج شدن عمل کمپرس تعیین میکنه
Signal To Noise Ratio: یک مقدار مطلوب برای تعیین نقطه بین دامنه سیگنال و دامنه نویز در یک زمان خاص.
Mute: این کنترل این قابلیت رو میده تا سیگنال رو ازخروجی ببندیم.
Soft Mute: مشابه muteعمل میکنه با این تفاوت که مخصوص استفاده در مدارات الکتریکیه. و برای جلوگیری از آسیب پذیری سیستم استفاده میشه بارز ترین نمونه این مورد میشه به فانتوم پاور (Phantom Power) اشاره کرد.
Solo: این قابلیت رو میده تا شما یک یا چند سیگنال خاص رو به طور متمایز از بقیه سیگنال ها بشنوید و که از این مورد در میکس به وفور استفاده میشه.
Threshold: ترشهولد مهمترن کنترل کامپرسوره که آستانه صدایی که قراره روش کنترل بشه رو تعیین میکنه البته ترشهولد در جاهای دیگه ای مثل لیمیتر ها هم استفاده میشه.
Terempo: یک دوره نوبتی برای تغییر مقدار صدا (Volume)
Tempo: یک مقدار برای تعیین سرعت اجرای قطعات و آهنگ ها. میانگین این مقدار در محدوده عدد 120 قرار داره. واحد این ویژگی BPMهست که مخفف عبارت Beat per minute; هست به معنی ضرب در دقیقه.
Vibrato: یک دوره گردشی برای تغییر شیب فرکانس هاست.
Virtuso: به طور اتوماتیک وار ترشهلد رو برای تقسیم فرکانس ها روی چندین باند تنظیم میکنه.که یکی دیگه از ویژگی های کمپرسوره های دینامیکیه.
VSP: وی اس پی یک مقدار متغیر برای سیگنال های صوتیکه که شدت EnhancerوExciterپروسس (Process) شده روی سیگنال اصلی کنترل میکنه.
VCA: وس سی ای کنترل کننده ولتاژه آمپلیفایر هست که برای کنترل بهتر در این سیستم از فیدر هایی برای مقدار ولتاژ استفاده میشه.
Zone Level: اسم دیگه این کنترل Booth level controlهست که برای نمایش صدا (Volume) خروجی استفاده میشه و اغلب در دی جی مانیتور ها استفاده میشه.
Chromatic Tuner: یک تنظیم کننده بسار قوی که میتونه با یک سری الگوریتم ها روی 12 نیم پرده در یک اکتاو وارد عمل بشه از این تیونر در گیتار باس استفاده میشه.
BI-Amping: از این مورد برای استفاده از 2 آمپلیفایر استفاده میشه. یک سیگنال برای استفاده اول باید تقسیم بندی بشه به فرکانس های قوی و ضعیف قابل استفاده (شنیدن) که در این مورد از این ویژگی استفاده میشه.
AES: یک اصطلاح که مخفف عبارت audio engineering societyبه معنای جامعه مهندسان صدا
Ambience: نتیجه بازتاب صدا در یک فضا و محدوده مشخص.ambinenceمیتونه توی موسیقی بوسیله ارتعاشات صدا بوجود بیاد.
Chord: اجرای همزمان 3 نت متمایز یا بیشتر در یک محدوده زمانی.
Chorus: یک افکت که صدا رو چندگانه میکنه و این کار با delayو pitchهای مشخص انجام میگیره.
Chromatic: یک مقیاس برای مشخص کردن فرکانس های نیم پرده.
control voltage: مخفف (کنترل ولتاژ) که یک کنترل نوسانات فرکانسی در سینسایزرها.
Flanger: یک افکت صدا که از طریق delay feedbackتولید میشه و روی صدا تاثیر خاصی میزاره.
FX: افکت.
Hz: یا همون هرتز واحد اندازه گیری فرکانسه.
Inductor: به زمان های به هدر رفته فرکانسی گفته میشه مثل خالی بودن در بعضی قسمت های فرکانس.
I/O: مخفف input/outputهست به معنای خروجی و ورودی که در همه سیستم های الکترونیکی وجود داره.
Jack: به طور معمول برای کانکتور های صدا استفاده میشه که میتونه مونو یا استریو باشه
Pitch Shifter: یک افکت که با تغییر در مدت زمان فرکانس و دامنه فرکانس و کم و زیاد کردن آن صدا رو به صورت شبیه سازی شده تغییر گام میده.
PZM: مخفف Pressure Zone Microphoneکه یک محدوده فشار هوا برای میکروفون ها به حساب میاد.
Reverb: یک آمبینس آکوستیک شده که در یک فضا ایجاد میشه و از بازتاب های بسیار متهد شکل میگیره.
آمبیانس Ambience : صدای محیط.
ولوم میتر Volume Meter : هر وسیله ای که میزان بلندی صدا را نشان می دهد (منظور رقص نور نیست). در برنامه های مونتاژ قسمتی وجو دارد که موقع پخش صدا، با تغییر رنگ، مقدار بلندی صدا را نمایش میدهد.
دیستورت Distorted (صدای خراب): صدایی که بیش از اندازه قوی باشد و باعث شود نمایشگر میتر به آخرین درجه برسد. اولین شرط صدای خوب دیستورت نبودن آن است.
لول (Level) گیری: تنظیم قدرت صدا به نحوی که صدا دیستورت نباشد

عمران دهقانی – مدیر آموزش-مدرس سینما وتئاتر – آموزشگاه سینمایی اندیشه نو

×