سرفصل های دروس کارگردانی
- نقش کارگردان در تولید فیلم
- وظایف کارگردان
- آشنایی کلی با روند تولید فیلم ومراحل سه گانه پیش تولید، تولید و پس از تولید
- آشنایی با استوری برد (Storyboard)
- اهمیت تجسم و تصویرسازی نماها قبل از فیلم برداری با کمک استوری برد
- شناخت دستور زبان فیلم با تکیه بر تولید فیلم های داستانی شامل کادربندی و ترکیب بندی و شناخت انواع نماها)
- آشنایی با کادربندی
- آشنایی با انواع نماها،مختصصات و کاربرد آن ها( شات/ریورس شات ،اورشولدر
- مسترشات ،نمای معرف، نمای نقطه نظر ،نمای سوبژکتیو/نمای اوبژکتیو و…)
- تعریف فاصله کانونی و انواع لنزها
- آشنایی با تمهیدات سینمایی وکاربرد مفهومی آنها
- آشنایی با خط فرضی ومعرفی قانون ۱۸۰ درجه
- معرفی راه های عبور و شکستن خط فرضی
- آشنایی ترکیب بندی
- آشنایی با قانون نقطه طلایی –قانونیکسوم
- اینسرت (INSERT)
- جهت نگاه وجهت حرکت
- آشنایی با انواع زوایای دوربین وکاربرد آنها
- آشنایی با زاویه های مختلف دوربین و تاثیر آن ها بر درک تماشاگر
- آشنایی با سکانس پلان ونمای مادر، تقطیع نماها درصحنه های گفتگو دار و
- گفتگوی دو نفره
- الگوهای گفتگوی دونفره (نماهای رو به رو –پهلو به پهلو–پشت سر هم
- گفتگوی سه نفره
- الگوهای الفبایی A ,I ,L ,U
- گفتگوی بیش از سه نفر
- آشنایی با سیستم تداومی (پیوستگی زمانی و مکانی( ورعایت الگوهای داستانگویی
- ساختن الگوهای پرسش و پاسخ
- برش در حین حرکت
- برش روی نگاه
- آشنایی عمق میدان ،اهمیت عمق میدان وتکنیک های ایجاد عمق میدان
- تفاوت عمق میدان با فضای عمیق
- آشنایی با انواع فوکوس و(Change Focus)
- آشنایی با میزانسنهایثابت ومتحرک
- آشنایی با انواع حرکت های دوربین وکاربرد آنها
- آشنایی کلی با تجهیزات حرفه حرکتی در وکاربرد
- دوربین متحرک (کرین (Crane) – تراولینگ (Traveling) – ترکینگ (Tracking) – هلی شات –دوربینرویدست)
- درس سیزدهم: تحلیل و دکوپاژ (Decoupage)
- تحلیل بصری فیلمنامه
- ترسیم دکوپاژ
- آشنایی کلی با روند تدوین فیلم ومراحل تدوین وصداگزاری
- آشنایی کلی با نورپردازی وتجهیزات نور پردازی
- ژانرها وگونه های فیلم ودلایل بروز آنها در هنر سینما
- آشنایی کلی باسبک ها ی کارگردانی
- نشانه شناسی ومعنا در سینما 0 سمبل شناسی وتمثلی شناسی)
- شناخت رنگ وکاربرد مفهومی آنها