بازیگری

جذب وپذیرش بازیگری در آموزشگاه سینمایی اندیشه نو

ابتدا هنرجو مشاوره لازم در خصوص رشته بازیگری را باکارشناس انجام می دهد و در صورت تمایل تست بازیگری انجام می شود که تواناییهای هنرجو را در زمینه های فن بیان، حرکت ،حس، قدرت تخیل و بداهه سازی ارزیابی شود. طول دوره در این آموزشگاه برای بازیگری بزرگسال و نوجوان حداقل 9 ماه است

هنر جویان بازیگری بزرگسال 3 ترم و بازیگری نوجوان 2 ترم درسی را با گرایشهای مختلف درس بازیگری پاس می کنند

سرفصل دروس

 ترم 1/بازیگرن

فن بیان و بدن
تمرين شنوايي،نقش يادگيري در شنوايي
تعاريف  بیان ، تعاریف اولیه و الفبای بیان ، تمرین بر اساس جداول ،حروف وشناخت مخارج حروف

بررسی مشکلات ارتباطی و کلامی ، عوامل موثر در شکل گیری صدا روشهاي درست پرتاب صوت

روشهای تغییر در ساختارهای ذهنی (موثر در بیان) و اجرای تمرینات ذهنی با تمرينات بدني

شناخت اند امهای تنفسی چگونگي کنترل تنفس و نقش تنفس د ر بیان/تمرينات  رهاشدگي

تمرينات مختلف بدني از قبيل ايستاده درازکش تکلم با لحن کاملا آرام ورها تمرينات آزاد سازي و حذف انقباض عضلاني

شناخت اندامهای صوتی /آشنايي با ابزار بيان /انعطاف بيان در راستاي ريتم جملات

تمرينات مربوط به رشد طنين دربيان/بررسي عوامل موثر درطنين بيان

روشهای آماده سازی اندامهای صوتی _تربیت صدا ( نقش طنين دربيان ،تنوع بياني ) زير و بمي

سرعت تاکيدات

بيان تئاتري تمرين با صداي بلند ، جايگاه لهجه ها و گويش ها در بيان تئاتري

تکنیک های سخنوری و بداهه پردازي

عوامل کمکی جهت ایجاد تمرکز و تخيل

تمرینات کارگاهی و تحليل بيان

دوره مياني( تربيت حس، پانتوميم، بداهه سازي)

عناوين دروس:

تربيت حس/ شامل:

-1.چگونگي درک و دست يابي به حس نقش. و تمرکز حسی

-2: انجام تمرينات مختلف جهت يافتن خصوصيات اشخاص بازي در نمايش…

-3:چگونکي بکارگيري حواس پنجگانه و تربيت آنها.

-4.انجام تمرينات حسي جهت تسلط بر حدود احساس و وجوه تمايز در اشخاص مختلف بازي)

– 5تمرينهاي مربوط به اجراي مفاهيم حسي مثل خشم /ترديد /ترس جاه طلبي

-6بديهه سازي حس هاي گوناگون اعم از:/ترس/تنفر/ تعجب و.

-7 تحليل نمایش

 

 

هدف: شناخت عملي ونظري بر واکنشهاي روحي و رواني انسان و بازتاب آن در حرکات بدني

عناوين دروس/شامل

-1.بررسي نظريه هاي جديد در باب بداهه سازي و توليد اثر از طريق بازيگران و کارگردان

-2مروري بر تاريخچه متدهاي بازيگري در تئاتر ايران وجهان

-3نقش بداهه سازي به عنوان متدي براي شناخت و اشراف بازيگر بر توانائيهاي بالقوه و هدايت بازيگر

-4 رابطه بداهه سازي،کارگردان و خلق فضاي دراماتيک

-5تاثير بداهه بر نگرشهاي جديد بدن،حرکت ،بيان و ارتباط جمعي بازيگران در تئاتر معاصر

-1 .شناخت نمایشهای بدون کلام. گونه های  مختلف نمایش ایمایی

-2جلسه دوم : شناخت  پوزیسیون های پنجگانه دست و پا ،لولا های اصلی بدن ،شناخت آناتومی

-3:آشنایی با ریتم ، تمپو در حرکات بیس و ژوکر.

-4 :شناخت تکنیکهای تورپسه ،رتیره، قدم زدن پانتومیم.

-4آشنایی با تکنیکهای: دیوار ،طناب کشی ،پروانه.)

-6تصویرسازی شعرنامه ها ( سید علی صالحی) و دیالوگ هملت از طریق زبان رفتاری

-7.تحلیل فیلم

-8اجرای نمایش توسط هنر جویان و تصویر برداری از آن)

-9.  تحلیل نمایش
تحلیل شخصیت
تحلیل نقش

تحلیل حرکت

تفاوت نقد و تحلیل

آشنایی با سبک و ژانرهای هنری

تمرین روخوانی متن

تمرین سلاست گفتار،تمرین تنوع بیان

تمرینات  حسی وزبان بدن

ج) دوره تکميلي

 کارگاه نمایش

1.آشنایی کلی با تاریخچه هنر تئاتر

2.اخلاق هنری چیست؟

3.کار هنر پیشه روی خود(آماده سازی بدن،بیان،حس،تخیل)

4.چگونگی استفاده و آمادگی از ابزار بدن در راستای ایفای نقش

4.چگونگی استفاده و آمادگی از ابزار صدا و بیان در راستای ایفای نقش

5.چگونگی استفاده و آمادگی از ابزارحس در راستای ایفای نقش

5.پرورش تخیل بعنوان مهمترین ابزار بازیگری

6.تخیل واقعی – تخیل غیرواقعی

7.چگونه رها شویم(تمریناتی جهت ریلکسیشن)

8.خوب دیدن – خوب شنیدن

9.آموزش ریتم و تمپو

10.شناخت تم و موضوع

11.کار روی متن (شناخت قهرمان – ضد قهرمان – هدف کلی و …)

12.شناخت رویداد اصلی و رویدادهای جزیی متن

13.شخصیت پردازی

14.شناخت انواع ارتباط

15.ارتباط بازیگر با نقش

16.ارتباط بازیگر با مخاطب

17.ارتباط بازیگر با متن

18.ارتباط بازیگر با پارتنر

19.تمریناتی جهت افزایش تمرکز و تسلط بر روی صحنه

20.چگونه تداوم حس داشته باشیم

21.افزایش خلاقیت با بداهه پردازی

بازیگری سینما و تلویزیون

1.آشنايي با تاريخ سينما و شکل گيري سينماي داستانگو

-2.بازيگري در سينماي صامت و ناطق

-3تفاوت ها و مشترکات بازيگري در سينما و تئاتر

-4پرده سينما و صفحه تلويزيون در مقايسه با صحنه تئاتر

5.آشنايي با انواع نماها

-5.تفاوت بين بازيهاي صحنه اي سينمايي وتلويزيوني.

-6.بحث تفاوت هاي قاب سينما و تلويزيون دربحث فاصله ها و حرکات بازيگران

-7.تفاوت  ريتم و سرعت حرکت بازيگران در تئاتر وسينما

8.آشنايي با انواع حرکتهاي دوربين

-9 آشنايي وتمرين کنشها  حرکت ها و واکنشها در مقابل دوربين.

-10نحوه کار با گروه فنی مثل صدابردار و نورپرداز و حرکت بابا ميکروفن ها و  و ترازبندي صدا بر اساس نماهاي مختلف)

-11بازي درتصويربرداري چند دوربينه

-12آشنايي با منابع نوري و نورپردازي درسينما و ارتباط آن با حرکات بازيگران

عمران دهقانی:مدیرمسئول ومدیر آموزش ومدرس بازیگری/اردیبهشت97

 

×