به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید هنرمند، در این کنگره از ۶ خانواده معظم شهید هنرمند و فیلمسازان متقدم و متاخر عرصه دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

بر پایه این خبر؛ تاکنون دو هزار و ۶۰ شهید هنرمند در رشته های سینما، تئاتر، شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی شناسایی و برای آن ها پرونده تهیه کرده و این اطلاعات در سایتی تحت عنوان شهدای هنرمند قابل دسترسی است و از مجموع دو هزار و ۶۰ شهید هنرمندی که تاکنون توسط ستاد مرکزی کنگره شناسایی شده اند ۱۳۱ شهید در زمینه های مختلف فیلم و فیلمنامه نویسی، فیلبرداری، بازیگری، کارگردانی، تولید و خبرنگاری فعال بوده اند .

در این خبر آمده است: در این مراسم خانواده شهیدان: حسن هادی خبرنگار صدا و سیمای مرکز خوزستان، احمد آریایی در همین مرکز بسیج صدا و سیما، مهدی فلاحت پور از گروه روایت فتح ،محمدعلی شاهمرادی جزو فرماندهان نظامی استان اصفهان، منوچهر کریمی موید برنامه سازی و مستندساز در استان کرمانشاه ، پیمان بزرگ زاده فیلمنامه نویس و بازیگر از استان فارس تجلیل صورت می گیرد.

همچنین، از هنرمندان معاصر فعال: ابراهیم حاتمی کیا، حسین مهدویان از فیلمسازان نسل جوان،  نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار ۱۴۳، محمد داوودی از فعالان عرصه فیلمسازی و فیلمبردار در دوره دفاع مقدس و فرج الله سلحشور قدردانی به عمل می آید.

پخش کلیپی از فیلم پرواز در شب ساخته رسول ملاقلی پور و تقدیر از سید محمد حسینی خبرنگار صدا و سیما که اخیرا در سوریه جانباز شد را از جمله دیگر برنامه های این کنگره اعلام کرد.
شایان ذکر است کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.